Music x Media tuo vuosittain pöytään uusia ja kuumia puheenaiheita yhteistyössä musiikki- ja luovien alojen kumppaneidensa kanssa. Yhteistyötahot ovat mukana mahdollistamassa sen, että tapahtumatarjonta pysyy monialaisena ja monipuolisena. Yksi tapahtuman pitkäaikainen kumppani on Teosto, joka tarjoaa tapahtumaan tänäkin vuonna useita mielenkiintoisia ohjelmasisältöjä.
”Olemme vuosien varrella rakentaneet keskusteluja niin metadatasta, striimaustuloista kuin tekoälystäkin. Myös yhteiskunnalliset aiheet ja luovan talouden merkitys päätöksenteossa ovat aina olleet keskeinen osa Teoston agendaa”, taustoittaa Teoston viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Vappu Aura.
Tänä vuonna tekoäly on yksi alaa eniten puhuttavimmista aiheista ja siihen syvennytään tapahtumassa laajasti. Teosto tuo tänä vuonna seminaarikeskusteluun näkökulman tekoälyn merkityksestä musiikkiteollisuuden ansaintamalleihin.
Lisäksi tapahtumassa kuullaan jo viimeisen kymmenen vuoden ajalta tuttu musiikin kuuntelu -tutkimuksen julkistus, jonka Teosto toteuttaa yhdessä IFPIn kanssa. Se on alalla jo asemansa vakiinnuttanut trendikatsaus, joka luotaa syvälle suomalaisten musiikinkuuntelutottumuksiin ja niiden kehitykseen.
Vuonna 2023 tärkeimpiin teemoihin koko musiikkialalla kuuluu yhdenvertaisten mahdollisuuksien edistäminen. Teoston tekemän tutkimuksen mukaan naisten ja muunsukupuolisten uravalintoihin vaikuttavat ennen muuta esikuvat. Music x Mediassa aiheeseen pureudutaan Teoston ja Suomen musamimmit ja -muusujen kanssa yhteistyössä toteutetussa sisällössä Menestyneet musamimmit ja tulevaisuuden tekijät, jossa keskustellaan musiikintekijän urapoluista, kannustuksesta ja esikuvista. Osallistujille tarjotaan myös verkostoitumismahdollisuus.
”On hienoa, että Music x Mediaan on onnistuttu houkuttelemaan vuosi vuodelta enemmän itse musiikin tekijöitä. Myös Teosto on kutsunut omia tekijäasiakkaitaan paikalle oppimaan ja verkostoitumaan”, kommentoi Aura.
Tapahtumaohjelman lisäksi Teosto tarjoaa tapahtumakävijöille jälleen tutun Teosto Loungen, jossa vieraat voivat viivähtää ohjelmasisältöjen välillä. Lounge sopii erinomaisesti myös pienten tapaamisten järjestämiseen, kohtaamispaikaksi sekä verkostoitumiseen.
”Näemme, että Music x Media on keskeinen tapahtuma, jossa tavoittaa kaikki alan ihmiset. Ennen kaikkea se on paikka vuorovaikutukselle, keskustelulle ja trendien haistelulle”, Vappu Aura jatkaa.
”Tervehdimme myös ilolla kehitystä, jossa Music x Mediaan tuodaan vuosittain yhä runsaammin alan kansainvälisiä puhujia ja vaikuttajia. Myös kehitys, jossa musiikki sulautuu yhä enemmän osaksi muuta sisältö- ja elämysteollisuutta heijastaa tämänhetkistä todellisuutta, ja on siksi tervetullutta.”
Music x Median operatiivinen johtaja Petra Kytölä iloitsee Teoston yhteystyöstä:
”Yhteistyökumppaneiden mukana olo on Music x Medialle valtavan tärkeää. Vaikka meillä on laaja kulttuurialoja poikkileikkaava verkosto, emme pysty kaikkeen yksin. Yhteistyön avulla voimme toteuttaa paitsi takuuvarmasti kiinnostavaa ohjelmaa asiantuntevien sisällöntuottajien kanssa myös koko tuotantokokonaisuutta yhteistyössä alan kanssa. Teoston kanssa yhteistyö on hieno kokonaisuus, ja on tarjonnut tapahtuma-asiakkaille kiinnostavaa uutta tietoa jo yli kymmenen vuoden ajan.”
Yhteinen taival Teoston kanssa jatkuu:
”Kun Teosto muutaman vuoden päästä täyttää sata vuotta, tulemme melko varmasti juhlimaan sitä jollain tapaa myös Music x Mediassa!” Vappu Aura suunnittelee.
***
Play your future – Creating better world through arts and culture
#musicxmedia23 #playyourfuture