Huomenna starttaa järjestyksessä 33. Music x Media. Neljä päivää ohjelmaa; 90 sisältöä ja yli 200 puhujaa, uusia kumppaneita ja yhteistyötahoja, ennätysmäärä rekisteröityneitä osallistujia. Pieni, mutta tehokas Music x Median tuotantotiimi on tehnyt viime viikot valtavasti aivan huikeaa työtä. Kaikki ei kuitenkaan ole vielä valmista. Ja sehän vasta onkin loistavaa. Music x Median tulevaisuutta rakennetaan jatkuvalla oppimisella, toimintaympäristön muutoksiin ja sen ilmiöihin reagoimalla sekä vuoropuhelulla vanhojen ja uusien sidosryhmien kanssa.
Itse olen varsin innostunut metodista ”strategy as practise”. Uudistuvan Music x Median kannalta se tarkoittaa ”more is more” -ajattelua; kerätään yhteiskunnan eri aloilta mielenkiintoisia organisaatioita ja asiantuntijoita, valitaan monipuolisesti teemoja, jotka tuntuvat puhuttavan, yhdistellään sitä kaikkea, viljellään sanaa ”ratkaisukeskeinen” ja uskotaan, että luovilla aloilla on valtavasti lunastamatonta potentiaalia ja sen eteen pitää tehdä yhdessä töitä. Kaikkeen tämä strategia ei toimi, mutta uskon, että juuri tähän maailmantilanteeseen se on oikea.
Tämän vuoden Music x Media luo suuntaa siihen, mitä haluamme olla tulevaisuudessa. Me tuotamme ja observoimme, seuraamme nykyhetkeä ja globaaleja futuristisia skenaarioita. Te kerrotte, miten meni ja mitä te haluatte – millaisen ammattilaistapahtuman te tarvitsette. Siitä tulee toiveiden tori ja ristiin meneviä odotuksia, ehkä turhaudummekin hetkellisesti, mutta yhteistyöllä oikea tapa löydetään kyllä. Aina on myös se joku, joka nauraa suuruudenhulluille unelmille ja se, joka ei halua että mikään muuttuu. Siitäkin aina oppii.
Viime vuodet ovat osoittaneet, että joustavuus, ketteryys, hetkeen tarttuminen, uudenlaiset yhteistyömallit, oppiminen toisilta aloilta ja ”mikä ettei” -asenne auttavat sopeutumaan monella tapaa myllerryksessä olevaan maailmaan. Music x Mediassa puhutaan muun muassa turvallisesta ja reilusta livealasta, äänen ja kuvan liitosta, lisensioinnista, pelimaailman ja musiikin yhdistämisestä, työnantajamielikuvasta, hyvinvoinnista, ihmisten keskeneräisyydestä, sopimusten eettisyydestä, viihdebisneksen tulevaisuudesta ja artisteista some-sisällöntuottajina, TikTokin hyvistä ja synkistä puolista, kulttuurikritiikistä, kumppanuuksista, gaaloista, korruptiosta, palautteenannosta ja kulttuurista osana informaatiovaikuttamista. Siellä jaetaan unelmia, huolia, luodaan yhdenvertaista musiikkialaa, opetellaan käsittelemään konflikteja ja maksimoimaan näkyvyys Spotifyissa, saadaan käytännön neuvoja cv:n rakentamiseen ja etätyön johtamiseen sekä toivottavasti pidetään hauskaa, saadaan energiaa ja intoa, tavataan ihmisiä.
”Joko olet räjäyttänyt gaalan”, kysyi tuttava toissa päivänä. En ole räjäyttänyt vielä mitään, vaikka mieli olisi tehnytkin. Ajattelen, etten yksin voi mitään tehdäkään, ja jos yrittää pikkaisen paikkailla epäkohtia jokaiseen somehuutoon tai kannanottoon paniikissa reagoimalla, päätyy yleensä vielä huonompaan lopputulokseen. Aito uudistaminen tapahtuu analyyttisesti, asiaa kokonaisvaltaisesti ja strategisesti tarkastellen, ennen kaikkea dialogissa teidän kanssanne. Olkaa yhteydessä, soittakaa, viestittäkää, laittakaa somessa viestiä, tulkaa nykäisemään hihasta ja mietitään, miten voimme tehdä Music x Mediasta ja Industry Awards -gaalasta kaikkia teitä hyödyttäviä tapahtumia, joiden aitoja arvoja ovat reiluus, läpinäkyvyys, vastuullisuus, kestävyys sekä niiden avulla syntyvä jatkuva kasvu ja kehittyminen.
Haluan jo nyt kiittää kaikkia uusia ja vanhoja yhteistyökumppaneita, puhujia ja kaikkia teitä, jotka tulette paikalle sekä kaikkia teitä, jotka olette sparrailleet, ideoineet, antaneet korjaavaa palautetta, auttaneet, tukeneet ja uskoneet tapahtumaan.
Pidetään hauskaa! Lämpimästi tervetuloa Music x Mediaan.
Rakkaudella, Kaisa