Tapahtumatuotantojen johtaminen, case Suomen kansallisooppera ja -baletti
Kansallisoopperan ja Baletin Tuotantopäällikkö Marjo Tuomi esittelee kuinka Suomen suurimmassa taideorganisaatiossa johdetaan tuotantoja tuotantomallin avulla.Yli 500 esitystä tai tapahtumaa vuosittain tarjoava Kansallisooppera ja Baletti on luonut mallin, jolla on järkeistetty ja rauhoitettu tuotannot. Selkeät roolit, kuvatut prosessit ja lean-ajattelu, kaikki teollisuudesta napatut opit on muokattu Oopperan ja Baletin tuotantoihin toimivaksi työtavaksi, joka on rauhoittanut tekemistä, mahdollistanut aikatauluissa sekä budjetissa pysymisen sekä vähentänyt ylitöitä ja kuormitusta – ja mahdollistanut sen kaikkein oleellisemman eli korkealuokkaiset esitykset.
Luovan kaaoksen voi siis saada hallintaan!Kuinka henkilökunta on saatu sitoutettua noudattamaan tuotantomallia, kuinka tuotantojen johtaminen onnistuu suomen suurimmassa taidelaitoksessa ja mitä muutos on edellyttänyt. Missä tehtiin virheet ja missä onnistuttiin.
Tuomi kertoo mitä tarkoittaa sisäinen asiakas, hukka, prosessissa oleva pullonkaula, juurisyy ja mitä tällä kaikella on tekemistä lopulta parhaan mahdollisen live-esityksen kannalta?
MARSissa helmikuussa 2024 kuultu esitys kuullaan uudestaan päivitettynä Music x Mediassa, jos missasit silloin, kannattaa nyt olla paikalla!