Music x Media

Ohjelmatoimistojen tulevaisuuden suunta, musiikin kuuntelun tilanne ja trendit, algoritmitalous, valta ja vastuu, työllistämisen uudet mahdollisuudet

Music x Median ohjelma täydentyy ja Music x Business -torstaina tullaan pohtimaan ohjelmatoimistojen toiminnan ja bisneksen suuntaa. Lisäksi bisnesteeman näkökulmasta pohditaan, miten algoritmitalous vaikuttaa musiikintekijöiden työhön. 

Perjantain Music x Future -teemaan tulee täydennystä, kun kuulemme henkiseen hyvinvointiin panostamisesta luovien alojen ja organisaatioiden kilpailuvalttina. Osana tulevaisuusteemaa käsitellään myös luovien alojen edelläkävijyyttä vastuullisissa työllistämisratkaisuissa. 

Perjantaina ohjelmassa myös vuosien varrella suursuosioon noussut tutkimus Musiikin kuuntelu Suomessa 2024: muutokset, superfanit ja livetapahtumien suosio.

Tämä ohjelmasisältö toteutetaan yhteistyössä Teoston kanssa.

Torstai 3.10. 

Ohjelmatoimisto – 2040

Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit (jäljempänä SOA) pohtii paneelissaan ja työpajassaan ohjelmatoimistoalan menneisyyttä ja tulevaisuutta. Miten ohjelmatoimistot toimivat ennen ja mikä on niiden tulevaisuus? Onko omat tuotannot ohjelmatoimistojen tulevaisuutta enenevässä määrin? Kasvaako ohjelmatoimistoista massiivisia tuotantokoneistoja?  Minkä riskin agentit ottavat artistien ja yhtyeiden uran näkökulmasta tulevaisuudessa? Muuttuuko artistien ja yhtyeiden suhde ohjelmatoimistojen suuntaan ja miten? Vai valtaako alaa ulkomailla vallalla oleva systeemi, jossa agentit ja managerit sekä keikkojen tuotanto ovat kaikki erillään itsenäisinä osa-alueina?

Paneeli perustuu SOA:n 2024 julkaisemaan podcast-sarjaan ”Keikkamyynnin legendat ja tarinat”, jossa legendaarisia keikkamyynnin ammattilaisia on haastateltu ja samalla on avattu ohjelmatoimistoalan historiaa vuosikymmenien saatossa.

Tulevaisuuteen katse siirtyy puolestaan SOA:n lanseeraaman ohjelmatoimistobarometrin kautta. Kesän 2024 aikana SOA kartoittaa barometrin avulla ohjelmatoimistojen tämänhetkisiä toimintamalleja ja taloudellista tilannetta ja tulevaisuuden ääriviivoja.

Paneelin tulee vetämään SOA:n hallituksen jäsen ja Sold Out Managementin toimitusjohtaja Jari Väyliö.

Paneelin jälkeen työpajassa pohditaan ohjelmatoimistojen tulevaisuutta. 

Sisältö toteutetaan yhteistyössä Suomen Ohjelmatoimistot ja Agentit Ry:n kanssa

Musiikintekijöiden tunti: Ketkä pärjäävät algoritmitaloudessa?

Algoritmeista on tullut uusia musiikin portinvartijoita. Niiden avulla käytetään näkymätöntä, mutta tuntuvaa valtaa. Millä pelisäännöillä musiikintekijät luovivat nykyisessä musiikkipalveluiden ja sosiaalisen median algoritmimaastossa? Miten musiikkiaan saa esille ja voiko siihen vaikuttaa? Miten algoritmitaloudessa voi pärjätä, vai voiko?

Keskustelun alustaa Kyösti Salokorpi.

Sisältö toteutetaan yhteistyössä  Suomen Musiikintekijät ry:n kanssa

Perjantai 4.10.

Musiikin kuuntelu Suomessa 2024: muutokset, superfanit ja livetapahtumien suosio

Musiikinkuuntelu Suomessa -tutkimus on jo yhdentoista vuoden ajan kartoittanut musiikkimaisemaa maassamme. Tuoreiden tulosten valossa käydään läpi musiikkimarkkinan muutos kuuntelijoiden näkökulmasta. Tuloksia analysoi ja tulevaisuutta ennustaa Omnicom Media Groupin johtava tutkija Kari Tervonen. Tutkimuksen toteuttavat Teosto ja Musiikkituottajat IFPI. 

Ohjelmasisältö toteutetaan yhteistyössä Teoston kanssa.

Henkiseen hyvinvointiin panostaminen voisi olla myös kilpailuvaltti

Luovilla aloilla on monia kuormittavia erityispiirteitä. Kilpailu on kovaa, muutokset nopeita, työaikaa on vaikea rajata ja työn arvostusta mitataan yhä useammin muin kuin taiteellisin perustein. Alaa leimaa vastaamattomuuden kulttuuri, eikä työstä saa helposti palautetta. Alalla käytetään valtaa ilman vastuuta. Miten luovien alojen tekijöiden henkisestä hyvinvoinnista huolehtimisesta tulisi poikkeuksen sijaan sääntö?

Paneelikeskuteluun osallistuvat:

  • Sauli Vuoti, professori, musiikintekijä, terapeutti
  • Laura Vallgren, Psykologi ja psykoterapeutti
  • Meri Timgren, Marketing Manager. Local & Label Manager, Johanna Kustannus, Universal Music
  • Karoliina Jaakkola, Head of Production & Management, Partner at Fried Music / Co-founder at FRD Records

Sisältö toteutetaan yhteistyössä Musiikintekijät ry:n kanssa

”Kaikil meil on jotain. We all got somethin.” Luovat alat edelläkävijöinä työllistämisen ratkaisuissa

Pertin Valinnan innovatiivinen tiimi esittelee erilaisia työllisyyden polkuja luoville aloille. Tule kuulemaan uusinta tietoa ja kokemuksia vastuullisista työllistämisratkaisuista ja hyvistä käytännöistä suoraan tekijöiltä. 

Ohjelman aluksi case-esittelyssä Pertin Valinnan työllistämis- ja mentoriohjelmat, Pertin Valinta management, agentuuri ja levykauppa, Pertin valinnat -radio-ohjelma ja Outsider Art Festivalin tapahtumatuotanto. Esittelyjen jälkeen osallistujille tarjolla työpaja, jossa mahdollisuus saada sparrausta työllistämisen ratkaisuihin. Työpaja on suunnattu työllistämisestä vastaaville luovien alojen toimijoille (ennakkoilmoittautuminen).

Sisältö toteutetaan yhteistyössä Pertin Valinnan kanssa.

HUOM!  Edullisimmat Early-liput myynnissä enää 30.6. asti, joten liput kannattaa hankkia heti täältä. Myös Music x Median etuhintaisia majoituspaikkoja on rajoitetusti,  varaathan majoituksenkin siis ajoissa.

Jaa somessa

FI