Musiikkitapahtumat lisäävät kaupunkien ja alueiden vetovoimaa ja varallisuutta. Festivaalit ja suurkonsertit tuovat alueille taloudellista hyötyä, työllisyyttä ja sosiaalista hyvinvointia.
Kulttuurifestivaalien aluetaloudellisia vaikutuksia käsittelevässä tutkimuksessa todetaan: “Festivaalit luovat kustannustehokkaasti mielenkiintoista kaupunki-imagoa, vahvistavat yhteisöllisyyttä ja identiteettiä sekä ruokkivat aluetaloutta. Julkinen satsaus festivaaleihin esimerkiksi infrastruktuuri-investointien muodossa on yleensä erinomainen sijoitus.”
Tapahtumien on tunnustettu toimivan vetovoimatekijöinä kaupungeille ja alueille – jonkinlaisina sisäänheittotuotteina, jotka elävöittävät, vahvistavat identiteettiä sekä lopulta vetävät investointeja ja työvoimaa tapahtumarikkaille alueille. Musiikkitapahtumien järjestäjiä ei kuitenkaan nähdä investoinnin kohteina tai merkittävinä työllistäjinä. Myös musiikkitapahtumien taloudellinen potentiaali vientituotteina on vielä tunnustamatta.
Suomen kilpailukykyä tulevaisuudessa ennakoinut työryhmä toteaa: “Suomalaisessa keskustelussa säilytetään kilpailukykyä, siinä missä kansainvälisessä keskustelussa rakennetaan kilpailukykyä.” Katseet on käännettävä musiikkitapahtumien järjestäjien puoleen. Tulevaisuudessa on rakennettava uusia kilpailukykyä vahvistavia toimia musiikki-, kulttuuri- ja tapahtumatoimijoiden kanssa.
Mutta kuinka se tehdään? LiveFIN keskustelee Music x Mediassa lokakuussa musiikkitapahtumien mahdollisuuksista kaupunkien ja alueiden kehityksen veturina.
Panelistit:
Niina Hattunen (Ilosaarirock, Joensuun Popmuusikot)
Sandy Kantola (Oulun kaupunki)
Perttu Pesä (Visit Tampere)
Moderaattori:
Piia Lääveri (LiveFIN)
Milloin:
TO 29.9.